Koncentracja uwagi czyli umiejętność skupienia się na jednej czynności

O koncentracji mówimy najczęściej w kontekście jej deficytu, czyli wówczas, gdy zauważamy, że nam, a jeszcze częściej naszym dzieciom, jej brak.

Czytaj dalej...

Kursy językowe, nauki tańca czy jazdy samochodem, szkolenie z komunikacji czy asertywności uczą różnych umiejętności i wydawałoby się, że nie mają ze sobą wiele wspólnego. Jednak u podstaw każdego z nich leży dokonanie zmiany. Zresztą zmiany towarzyszą nam nieustannie. Niekiedy chętnie się im poddajemy, nieraz za wszelką cenę próbujemy ich uniknąć. Nierzadko zaś bywa tak, że bardzo chcemy dokonać zmiany, ale wciąż nam się to nie udaje. Obiecujemy sobie, że tym razem wytrwamy w realizacji postanowień, podejmujemy kolejne próby dokonania zmiany, mamy dobre chęci a znowu kończy się powrotem do „stanu wyjściowego”. Czyli do naszych starych nawyków i schematów działania.

Czytaj dalej...

 

Dajcie mi punkt podparcia a poruszę Ziemię!

Tak podobno powiedział Galileusz, dając do zrozumienia, że nie ma granicy dla wielkości siły. Wynika z tego, że siła jest wielkością nieograniczoną, jeżeli znajdzie się odpowiednie dla niej podparcie. Podobnie jest z granicą pamięci. Jak dotąd nie znamy w tym względzie naszych mozliwości. Wiemy natomiast, że pamięć również potrzebuje punktu podparcia! Tu mamy do dyspozycji aż dwa potężne filary, na których może się ona oprzeć.

Czytaj dalej...

Czy jest możliwe:

Znać nazwiska wszystkich mieszkańców kilkudziesięciotysięcznego miasta?

W ciągu niecałego miesiąca nauczyć się na pamięć „Iliady i Odysei” Homera?

Wymienić 100.000 cyfr liczby „pi”?

Czytaj dalej...

Zagadnieniem, jaki jest związek między dietą a stanem umysłu, żywieniowcy zaczęli zajmować się stosunkowo późno. Aspekty wpływu odżywiania na stan naczyń wieńcowych, kondycję watroby czy nerek nie wspominając o sylwetce, są poruszane od wielu lat. Natomiast to, że dieta może wpływać na nastrój, zachowanie lub funkcje intelektualne to odkrycia stosunkowo nowe. Rozwój badań nad mózgiem w ostatnich latach jest tak dynamiczny, że i w zakresie diety wciąż słyszymy o nowych sposobach na poprawę działania szarych komórek. Najchętniej zaś korzystamy z prostych receptur i wskazówek. Chcesz zadbać o swój układ nerwowy? Potrzebujesz magnezu i witamin z grupy B! Chcesz mysleć sprawniej - koniecznie zaopatrz się w kwasy omega-3 lub tran bogaty właśnie w te związki. Zależy Ci, aby nie dopuścić do stanów zapalnych w mózgu - tu pomogą witamy C, A oraz modne antocyjany. A, zapomniałeś? No to na zapominanie - lecytyna! Jeszcze tylko potas, którego nam ponoć powszechnie brakuje i prawie mamy komplet. 

Czytaj dalej...