Wiemy już, że tłuszcze są nieodzownym i niezwykle cennym składnikiem pożywienia. Tak często polecane ograniczenie spożycia tłuszczów (albo zamiany tłuszczu na węglowodany) nie przynosi też oczekiwanych efektów zrzucenia kilogramów. Zamiast zatem walczyć z tłuszczami, które przecież decydują o smakowitości potraw (tłuszcze są nośnikiem smaku) warto bliżej przyjrzeć się dostępnym na rynku olejom i wybrać te, które są szczególnie pożądane lub nam po prostu smakują. 
I tutaj zaczynamy mieć niekiedy kłopot z decyzją - który olej wybrać oraz jaki tłuszcz do czego stosować? 

Czytaj dalej...

„Żadne z produktów spożywczych, którymi się odżywiamy, nie są w stanie tak pomóc albo tak zaszkodzić naszemu mózgowi jak tłuszcze”.

Tłuszcze mają ogromny wpływ na funkcjonowanie mózgu (warto pamiętać, że 60 % suchej masy mózgu stanowi tłuszcz). Niezwykle istotna dla prawidłowej pracy mózgu jest nie tylko ilość tłuszczu spożywanego w diecie, ale przed wszystkim jego jakość.

Czytaj dalej...

Szpinak i truskawki - tak opisywano przed kilkoma laty dietę, która miała służyć szarym komórkom.

Skąd taka rola owoców i warzyw w prawidłowej pracy mózgu?

Otóż mózg jest ze wszystkich tkanek najbardziej podatny na szkodliwe działanie wolnych rodników, gdyż zawiera dużo substancji tłuszczowych, (a to właśnie tłuszcze ulegają jako pierwsze psuciu i atakom tzw. wolnych rodników) oraz zużywa najwiecej tlenu, (który może tworzyć tzw. wolne rodniki). Inaczej mówiąc tkanka mózgowa ma najmniejszą wartość antyoksydacyjną, co oznacza że jest wrażliwa na procesy utleniania (inaczej zwane oksydacją). Utlenianianie tłuszczu to nic innego jak jego psucie się lub bardziej dosadnie - jełczenie.

Czytaj dalej...